به گزارش روابط عمومی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، محمد نبی شهیکی در دومین روز از شصت و یکمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاهها، پژوهشگاهها، مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور اظهار کرد: در حال حاضر ۵۹ پارک فناوری فعال در کشور وجود دارد که از این میان ۱۸ پارک دانشگاهی هستند و در ۲۳ دانشگاه پردیس فناوری شکل گرفته است. تعداد کل واحدهای رشد مراکز فناور نیز به ۲۹۵ مورد میرسد.
وی افزود: در راستای توسعه نظام جامع فناوری، تلاش شده نهادسازی بهگونهای صورت گیرد که نظام ارتباطی میان نهادهای علمی و فناوری به شکل مؤثر شکل گیرد. میانگین بهرهمندی پارکهای دانشگاهی از ظرفیتهای قانونی در حوزه جهش تولید دانشبنیان پایین است. تنها ۳۰ درصد ضریب موفقیت در بهرهمندی از بندهای قانون جهش تولید دانشبنیان حاصل شده و برخی موارد، مانند بند «پ» ماده ۶، استفاده نشده است.
معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بر لزوم تقویت اکوسیستم فناوری دانشگاهها و توسعه زیرساختهای سرمایهگذاری در این حوزه نیز تأکید کرد و گفت: در بسیاری از دانشگاهها، پنجرهای که بتواند به تولید فناوری کمک کند، شکل نگرفته است. این روند باید اصلاح شود.
شهیکی درباره اهمیت تجاریسازی فناوری بهعنوان یکی از مهمترین مأموریتهای پارکهای فناوری اظهار کرد: اگر دانشگاهها قصد دارند نقش سازنده و پویا داشته باشند، باید به توسعه تجاریسازی فناوری و جذب سرمایهگذاری در این حوزه کمک کنند.
وی خاطرنشان کرد: لازم است اکوسیستم پشتیبانی که از کسبوکارهای فناورانه حمایت و ارتباط تنگاتنگ میان حوزه پژوهش و فناوری را برقرار کند، ایجاد شود. شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان مدلهای متنوعی را طراحی کرده که حیات اقتصادی حوزه فناوری و نوآوری را با جریانهای بخش خصوصی پیوند زده است. این الگویی موفق در زمینه تأمین منابع مالی و توسعه فناوری است.
شهیکی در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت تربیت نسل جدید مدیران فناوری در کشور اشاره کرد و گفت: تربیت ۱۰۰ مدیر آینده حوزه فناوری، اقدامی ارزشمند و نقطه عطفی در توسعه فناوری کشور است که به همت شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان انجام میشود.
وی اظهار کرد: مدل نسل چهارم مراکز رشد در دانشگاهها هنوز تعریف مشخصی ندارد. باید به جای داشتن تعداد زیاد مراکز رشد ناکارآمد، بر توسعه مراکز رشد مؤثر و پویا تمرکز شود. از ۲۹۵ مرکز رشد، تنها ۴۰ درصد عملکرد متوسط تا خوبی دارند و ۶۰ درصد با چالشهای جدی روبهرو هستند. هدف ما رسیدن به حدود ۵۰ تا ۶۰ مرکز رشد بسیار خوب است که بتوانیم بر آنها سرمایهگذاری کنیم.
شهیکی در پایان با اشاره به ضرورت همافزایی میان معاونت پژوهشی وزارت علوم و دانشگاهها، بر اهمیت تقویت نقش فناوری در نظام آموزش عالی تأکید کرد و گفت: ریلگذاری جدیدی باید شکل گیرد تا فناوری بهعنوان محور توسعه نهادهای دانشگاهی در کشور نهادینه شود.
در انتها نیز بیانیه شصت و یکمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاهها، پژوهشگاهها، مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با تأکید بر اهمیت پژوهش و فناوری قرائت شد. از مهمترین محورهای این بیانیه 11 بندی میتوان به ارتقاء رفاه نخبگان علمی، حل مسائل کلان کشور با رویکرد میانرشتهای، هدایت پایاننامهها به موضوعات مسئلهمحور، بهرهبرداری از فناوریهای نوظهور مانند هوش مصنوعی، توسعه دیپلماسی علمی، و تقویت همکاری میان دانشگاهها، پارکها و صنعت اشاره کرد.
به علاوه در این یبانیه تأکید شد تأمین مالی پایدار، اصلاح قوانین مالی و حمایت از پژوهشگران جوان و زیستبوم فناوری، از جمله مراکز رشد و استارتاپها، از اولویتهای مهم برای تحقق اهداف اقتصاد دانشبنیان و توسعه پایدار کشور است. پارکهای علم و فناوری با استفاده از این راهبردها نقش حیاتی در تقویت نوآوری و فناوری در کشور خواهند داشت.
تعداد بازدید : ۵۱ تاریخ: 1404/06/04
پربازدیدترینها
درحال حاضر کامنتی ثبت نشده است.